3 perces olvasási idõ 2 nov. 2022
Sötétben utazó légitársaságok

A GVH látókörében a légitársaságok

3 perces olvasási idõ 2 nov. 2022
A Magyarországon elérhető légitársaságok honlapjai – beleértve a fapados szolgáltatókét is –, illetve a hazánkban népszerű jegyár-összehasonlító weboldalak, gyakran észrevétlen módszerekkel torzítják a fogyasztók döntéseit - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) friss elemzése. A hivatal most ezeknek a fogyasztók manipulálására alkalmas módszereknek, vagyis az ún. sötét mintázatoknak a tudatos mellőzésére figyelmezteti az érintetteket. Valamennyi idő még biztosan van önként lépni, azonban azok a vállalkozások, amelyek nem változtatnak a gyakorlatukon, hamarosan ellenőrzésekre és bírságokra is számíthatnak.

Mik azok a sötét mintázatok?

Az elnevezés a rosszindulatú befolyásolásra utal és számos alakot ölthet. Lényegüket tekintve olyan manipulatív módszerek, melyek a digitális térben mozgó fogyasztókat, felhasználókat olyan döntések meghozatalára késztetik, amelyeket egyébként nem tennének meg. Történhetnek akár vizuális megjelenítéssel vagy olyan sorrendiség alkalmazásával, ami a drágább ajánlatokra irányítja a figyelmet, de az előre bejelölt négyzetek, az elektronikus felületek alapértelmezett beállításai szintén jelentősen kihathatnak a fogyasztók döntési szabadságára. Ezen túl becsapós kérdésekkel és kétértelmű nyelvezet alkalmazásával, továbbá érzelmekre hatással is manipulálhatóak az emberek, amennyiben azok képesek őket rábírni vagy éppenséggel eltántorítani egy meghatározott választástól.

Fontos tisztázni, hogy a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmáról szóló irányelv nem követeli meg az alkalmazásukra vonatkozó szándékot, de emellett is alapelvárás, hogy a vállalkozásoknak megfelelő intézkedések révén biztosítaniuk kell, hogy elektronikus felületük kialakítása ne torzítsa a fogyasztók ügyleti döntéseit. 

Most a légitársaságokat figyelmezteti a GVH

A Versenyhivatal gyorselemzésében feltárta, hogy a légitáraságok sokszor alkalmaznak félreérthető szövegezéseket. A platformok többségére ráadásul az is jellemző, hogy az ajánlatok korlátozott elérhetőségére sürgetéssel, pszichés nyomásgyakorlás alkalmazásával utalnak – a pl. „már csak 2 jegy elérhető ezen az áron” felhívással. A GVH megállapításai szerint egyes ajánlatokat jól észlelhető, feltűnő módon mutatnak be, míg az olcsóbbakat kevésbé könnyen észrevehető színekkel prezentálják a fogyasztóknak.

A GVH álláspontja szerint a legtöbb esetben megfigyelhető a fogyasztók információkkal történő elhalmozása is, ami alkalmas figyelmük megzavarására, továbbá számos esetben fontos információk és választási lehetőségek elrejtése tapasztalható a platformokon. Külön említi a hivatal sajtóközleménye az ülőhelyválasztást, amelynek során a tájékoztatás hiánya keltheti a fogyasztókban azt az érzetet, hogy később már nem, vagy csak drágábban lesz erre lehetőségük.

Hogyan tovább?

A légitársaságoknak érdemes a GVH jelzéseivel és javaslataival komolyan foglalkoznia, így az érintetteknek minél hamarabb megvizsgálniuk a felhasználói felületeiket, honlapjaikat, és a szükséges módosítások révén mellőzni például a sürgető üzenetek megjelenítését, a fogyasztói döntésekhez szükséges valamennyi lényeges információt pedig egyértelmű és egyformán jól érzékelhetően kell közölniük.

Napirenden a valódi kérdések

A helyes üzleti döntésekhez hiteles és megbízható információkra van szükség. Értesüljön az aktuális témáról hírlevelünkből.

Feliratkozás

Összefoglalás

A légitársaságok honlapjait elemezte a GVH. A hivatal elemzése szerint nem ritka a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok. Kapcsolódó törvényünk (az ún. Fttv.) legutóbbi módosításai kapcsán a mögöttes EU irányelv értelmezéséhez kiadott EU Bizottsági Közleményben megfogalmazott iránymutatások is kitérnek a sötét mintázatok alkalmazásával történő manipulálás tilalmára. Rövid türelmi időszak után, várhatóan komoly ellenőrzések és bírságok várhatók, így érdemes a légitáraságoknak minél hamarabb felülvizsgálni korábbi gyakorlatukat.

A témáról részletesebben olvashatnak a Világgazdaság.hu-n megjelent véleménycikkemben.